DSC00130

Szkoła Leśnej Edukacji – nowa edycja

Przyroda jest największym sojusznikiem człowieka i najwspanialszym inspiratorem do działań. [...] Wystarczy, że będziemy podążać za jej wskazówkami.

David Attenborough, "Życie na naszej planecie"

To słowa niezwykłego człowieka i przyrodnika, podróżnika i wielkiego marzyciela, świadka dramatycznych przemian, jakie zachodziły i zachodzą w środowisku przyrodniczym przez ostatnie dziesięciolecia.

Po tylu latach podglądania przyrody również tej najbardziej dzikiej i niedostępnej, która znika w zastraszającym tempie lub ulega znaczącym przemianom, David Attenborough formułuje trudny dla nas ludzi wniosek – „Świat przyrody przetrwa wszystko. My ludzie nie możemy mieć co do tego pewności”.

Dlatego właśnie nie możemy sobie pozwolić na chwilę zwłoki. „Musimy odkryć na nowo, jak żyć w zgodzie z naturą”. Takie świadectwo upewnia nas tylko w tym, że upowszechnianie leśnej edukacji na wszystkich poziomach jest bardzo pilną potrzebą.

Ważne, aby dzieci, młodzież i dorośli tu i teraz mogli regularnie, z jak największą częstotliwością być w przyrodzie, doświadczać jej całym ciałem, obserwować zachodzące przemiany, zaciekawiać się nimi, zadawać sobie pytania i poszukiwać odpowiedzi. Jest bowiem bardzo prawdopodobne, że po takim doświadczeniu rozwinie się społeczeństwo świadome roli natury w życiu każdego z nas. A jego kondycja psychofizyczna ulegnie znacznej poprawie, gdyż potrzeba harmonii i dobrostanu będzie po prostu powszechna.

Zapraszamy do uczestnictwa w cyklu szkoleniowym

Szkoła Leśnej Edukacji

Szkoła Leśnej Edukacji, to cykl szkoleniowy, który obejmuje 4 zjazdy tj. 16 dni szkoleniowych oraz indywidualne konsultacje w trakcie trwania szkoły.

Szkolenie jest zorganizowane w formie warsztatów terenowych z wprowadzeniem teoretycznym i działaniami praktycznymi i obejmuje:

  • najważniejsze teoretyczne i praktyczne aspekty rozpoczynania, kontynuowania i rozszerzania leśnej edukacji;
  • przyroda – naturalna pracownia i laboratorium działań w ciągu całego roku;
  • indywidualną ścieżkę rozwoju projektu leśna edukacja w miejscu każdego uczestnika; 
  • superwizję rozwijanych inicjatyw.

Zaliczeniem cyklu szkoleniowego jest autorskie opracowanie oraz prezentacja jednego działania zgodnie z zasadami leśnej pedagogiki.

Wiedza i doświadczenie zdobyte w trakcie warsztatów pozwolą na:

  • rozpoczęcie inicjatywy leśnej edukacji w prowadzonym przez Ciebie miejscu (leśne inicjatywy dla rodzin z małymi dziecmi, leśne przedszkole, leśna szkoła lub program leśnej edukacji wdrażany w istniejącą już strukturę publiczną lub niepubliczną);
  • dopracowanie i rozwój już istniejącego programu leśnej edukacji. 

Terminy rozpoczynającego się cyklu

Szkoły Leśnej Edukacji

Lato Zagroda pod Halą
Jesień Krzyżowa
Zima Zagroda pod Halą
Wiosna Krzyżowa

Można wziąć udział w całym cyklu, lub zdecydować się na pojedyncze terminy. 

Dlaczego warto wziąć udział w całości szkolenia?

Szkoła leśnej edukacji to wielkie otwarcie na zagadnienia przyrodnicze, tak ważne w myśleniu o włączeniu edukacji leśnej w codzienny rozwój dzieci, młodzieży i nas dorosłych. To stopniowy proces odkrywania przyrody jako niezwykłego otoczenia edukacyjnego.

Może stać się przygodą pewnego przebudzenia z letargu wywołanego zwariowaną codziennością. Może być początkiem drogi do śmiałego pójścia za tym co woła, gdzieś z samego środka. Wreszcie, to może być piękny proces odkrywania swoich mocnych stron, a co za tym idzie, własnego rozwoju. 

To spotkanie ze świadkami i entuzjastami nieustannego odkrywania świata, którzy dzielą się tym co najlepsze – swoim doświadczeniem, sprawdzonymi metodami i wiedzą w danej dziedzinie.  

To budowanie społeczności ambasadorek i ambasadorów  nieustannego rozwoju, uczenia i uczenia się w przyrodzie, i przez doświadczenie. Współtworząc ją masz dużą szansę poczuć moc ludzi, którzy krok po kroku, oddolnie zmieniają edukację. Możesz stać się częścią tej społeczności. 

To wreszcie czas spędzony w niezwykłych okolicznościach przyrody Beskidu Żywieckiego. 

Koszt udziału w

Szkole Leśnej Edukacji

Koszt całego cyklu szkoleniowego, to 3000 zł lub 2000 zł dla rodziców dzieci ze szkół MMS. Można rozłożyć na raty. W cenie uwzględnione są koszty merytorycznego przygotowania i przeprowadzenia warsztatów, opracowania materiałów warsztatowych oraz 5 godzin indywidualnych konsultacji w trakcie trwania szkoły, przeprowadzonych w wersji hybrydowej (on-line lub w miejscu zaproponowanym przez uczestnika warsztatów).

W przypadku uczestnictwa tylko w jednym odcinku cena jest dostosowana do długości odcinka.

Zakwaterowanie i wyżywienie w odcinkach letnim i zimowych zapewnia obsługa przepięknie położonej Zagrody pod Halą w Koszarawie Bystrej. Stała cena to 800 zł/odcinek – uczestnik pokrywa ten koszt samodzielnie.

Zakwaterowanie w odcinkach jesiennym i wiosennym w domu U Sawickich. 300 zł / odcinek. Wyżywienie jest własnym zakresie lub z zaprzyjaźnionego cateringu. Do wcześniejszego ustalenia. Uczestnik pokrywa ten koszt samodzielnie.

Cały cykl

Koszt udziału w całości Szkoły Leśnej Edukacji
3000
  • Rodzice dzieci zapisanych do szkół MMS - 2000 zł

Lub jeśli wolisz zdecydować się na pojedyncze terminy:

Pojedynczy weekend

600
  •  

Pojedynczy tydzień

1200
  •  

Zgłoszenia i pytania dotyczące

Szkoły Leśnej Edukacji

Możesz wysłać swoje zgłoszenie korzystając z poniższego formularza lub wysłać maila na adres:
ewa.kaliszuk@szkolamontessori.com.pl.

Po przesłaniu zgłoszenia otrzymają Państwo szczegółowy formularz, który pozwoli nam uzyskać najważniejsze informacje o Was oraz Wasze preferencje.

Jeszcze więcej szczegółów dotyczących

Szkoły Leśnej Edukacji

Cele i założenia całego cyklu
  • Wprowadzenie w leśną pedagogikę,
  • Leśna edukacja jako propozycja zmiany w edukacji
  • Zaprezentowanie dobrych praktyk ze świata i z Polski,
  • Znalezienie odpowiedzi na następujące pytania: 
    • Jak i kiedy ją rozpocząć? 
    • Kto może się tym zająć? 
    • Dlaczego przyroda jest potrzebna dzieciom do ich prawidłowego rozwoju?
  • Las jako bezpieczne i inspirujące otoczenie do rozwoju dzieci,
  • Bezpieczeństwo w przyrodzie, 
  • Rodzic jako kluczowy element otoczenia edukacyjnego dzieci i młodzieży,
  • W poszukiwaniu harmonii i dobrostanu;
  • Podstawowe umiejętności sztuki przetrwania - budowanie szałasów, przygotowanie zadaszenia, różne zastosowania liny, podstawowe węzły, przygotowanie paleniska
  • Realizacja podstawy programowej z wykorzystaniem leśnej edukacji - przykłady
  • Konsultacje indywidualne dla każdego z uczestników warsztatów - założenie indywidualnej ścieżki rozwoju projektu leśna edukacja
  • Konsultacje indywidualne dla każdego z uczestników warsztatów, w trakcie trwania cyklu (5 godziny).
Organizator i prowadzący

Główny organizator: Fundacja Królowej św. Jadwigi 

Prowadzący: dr Ewa Kaliszuk, dr inż. Magdalena Frączek, Izabela Nowak Zoń, Monika Rościszewska Woźniak, Beata Biegun, Tomasz Pankiewicz, Adam Kaliszuk, Joanna Zając Slapnicar, Sabina Bednarz.

Dla kogo jest Szkoła Leśnej Edukacji

Dla dorosłych: rodziców, nauczycieli, edukatorów, samorządowców, i wszystkim, którym leży na sercu zapewnienie dzieciom dobrej i zdrowej przyszłości, podniesienie jakości polskiej edukacji i poprawa jakości środowiska przyrodniczego, w którym wszyscy żyjemy. 

Poznaj prowadzących

Szkołę Leśnej Edukacji

dr Ewa Kaliszuk

Jestem geografem i przyrodnikiem nieustająco zadziwiona światem i tym, jak wiele jest w nim do odkrycia. Fascynują mnie dzieci i ich bycie w przyrodzie. Lubię obserwować ich zabawy, podziwiam kreatywność, cierpliwość, upór w osiągnięciu celu, skłonność do wysiłku, współpracę i ogromną radość z działania. Takie doświadczenia są dla mnie bezcenne - stają się ważnym źródłem inspiracji na drodze poszukiwań odpowiedzi na pytanie o obecną jakość edukacji. Przez dziewięć lat współtworzyłam w Przyłękowie w Beskidzie Żywieckim niepubliczną, bezpłatną szkołę podstawową, jedną z kilku szkół prowadzonych przez Fundację Królowej Św Jadwigi oraz jedną ze Szkół z Mocą Zmieniania Świata Fundacji Ashoka. To była wielka przygoda tworzenia otoczenia edukacyjnego dla dzieci, rodziców i nauczycieli. Korzystaliśmy m.in z metody Marii Montessori, leśnej edukacji oraz projektu badawczego. To doświadczenie przekonało mnie, że zmiana w edukacji jest konieczna, możliwa i że najlepiej zaczynać ją od siebie. Ciągle nabywam nowe doświadczenia - rozwijam swoje umiejętności w Szkole Trenerów TROP,  w Changemakers MasterClass Fundacji Ashoka, a także organizuję warsztaty dla dorosłych wprowadzające w leśną edukację oraz pomagam wdrażać ten sposób pracy z dziećmi w życie szkół, przedszkoli oraz innych ośrodków edukacyjnych. Prywatnie jestem żoną Adama 🙂 i mamą dwóch wspaniałych nastoletnich już dziewczynek Madzi i Tosi. One także są dla mnie nieustającym źródłem inspiracji.

dr inż. Magdalena Frączek

Z wykształcenia jestem leśnikiem, pracuję na Wydziale Leśnym Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie. Ze studentami prowadzę zajęcia z edukacji przyrodniczo-leśnej, botaniki, dendrologii, fitosocjologii i etnobotaniki. Prowadzę także autorskie kursy "Dziedzictwo przyrodnicze i kulturowe Polski" oraz "Las w kulturze i sztuce". Od 2014 roku kieruję Studiami Podyplomowymi "Edukacja Przyrodniczo-Leśna". Wykładam na studiach podyplomowych "Ochrona Przyrody im. prof. S. Myczkowskiego" i "Pszczelarstwo". Jestem ekspertem w międzynarodowym projekcie Forest School Center. Współpracuję z parkami narodowymi i krajobrazowymi, prowadzę warsztaty przyrodnicze dla dzieci, młodzieży i dorosłych oraz osób niepełnosprawnych. Jestem mamą dwójki wciąż inspirujących mnie dzieci.

Joanna Zając-Slapničar

Absolwentka ASP w Poznaniu. Stypendystka ASP w Lublanie.  Ukończyła kursy Montessori, arteterapii i Domana. Zajmuje się malarstwem, ilustracją, kolażem, grafiką komputerową. Prowadziła i prowadzi liczne zajęcia upowszechniające sztukę dla dzieci, młodzieży i dorosłych wdrażając autorską metodę nauczania. Uczestniczy w międzynarodowych sympozjach i plenerach. Otrzymała kilka nagród na międzynarodowych konkursach. Należy do Związku Polskich Artystów Plastyków (ZPAP), Związku Artystów Plastyków w Lubljanie (DLUL).

Adam Kaliszuk

Jestem geografem, żeglarzem, taternikiem, przewodnikiem górskim, instruktorem narciarskim, od 2012 r. mieszkam z rodziną w Beskidzie Żywieckim i pracuję jako nauczyciel w szkołach Fundacji Królowej Św. Jadwigi; jestem autorem programu aktywizacji outdoorowej "Wyprawa" dla uczniów i rodziców skupionych w szkołach stacjonarnych i edukacji domowej Montessori Mountain Schools; organizatorem kilkudziesięciu stacjonarnych i wędrownych obozów letnich i zimowych w górach oraz rejsów żeglarskich; dwukrotnie byłem nauczycielem geografii, historii i WOS na pokładzie STS Fryderyk Chopin w rejsach Niebieskiej Szkoły dookoła Europy i przez Atlantyk.

Izabela Nowak-Zoń

Jestem psychologiem. Swoją aktywność zawodową związałam ze Szkołami Montessori działającymi na Żywiecczyźnie. Jestem mamą licealisty Filipa i pierwszoklasistki Matyldy. Ukończyłam Psychodynamiczne Studium Socjoterapii i Psychoterapii Dzieci i Młodzieży w Krakowskim Centrum Psychodynamicznym. 

Na co dzień w szkole działam z dziećmi i młodzieżą licealną. Ponadto w poradni psychologiczno - pedagogicznej pracuję z dziećmi ze specjalnymi potrzebami. 

W spotkaniach z uczniami dużo uwagi poświęcam emocjonalnemu rozwojowi podopiecznych i budowaniu ich kompetencji społecznych. Prowadzę zajęcia, podczas których dzieci uczą się rozpoznawać u siebie i u innych emocje. Uczą się strategii radzenia sobie w różnych sytuacjach. Kolejny bardzo ważny aspekt mojej pracy to budowanie relacji nie tylko z dzieckiem, ale również z rodzicem. 

Uczestniczyłam jako ko-trener w projekcie Forest School Center - Nauczyciel Przedszkola Leśnego. Leśna edukacja, której jestem gorącym zwolennikiem i propagatorem, pozwala zobaczyć, jak kontakt z naturą budzi w dzieciach zachwyt sobą, innymi i otoczeniem oraz buduje dziecięcą wyobraźnię, relacje i ciekawość świata.

Beata Biegun

Pochodzę z muzykalnej rodziny, w której od pokoleń kultywowane są tradycje górali żywieckich. Ukończyłam studia pedagogiczne oraz szkołę muzyczną. Od 25 lat gram na skrzypcach. Jestem także instruktorem muzycznym nieformalnej grupy śpiewaczej „Przyłękowianie” oraz instruktorem kapel góralskich. Od przeszło 10 lat aktywnie prowadzę zajęcia rytmiczne dla przedszkolaków oraz uczę muzyki w klasach 1-3, również w warunkach outdoorowych. W swojej pracy skupiam się na praktycznych efektach nauczania i mam swój pomysł na pokazanie dzieciom czym jest muzyka. Z uwagi na kreatywny charakter pracy z muzyką stosuję różnorodne formy i techniki, pozwalające rozwijać wrażliwość muzyczną dzieci tak, by miały ochotę samodzielnie poszukiwać nowych doznań muzycznych. Uczestniczyłam jako ekspert w projekcie Forest School Center - Nauczyciel Przedszkola Leśnego.

Monika Rościszewska-Woźniak

Jestem psycholożką, wychowawcą dzieci, nauczycieli i rodziców, pasjonatką lasu, wody, wiatru i błota. W 1987 roku stworzyłam w Warszawie innowacyjne przedszkole rodzicielskie (obecnie przedszkole integracyjne 247), którego główną ideą było włączenie rodziców w cały proces wychowawczy i opiekuńczy. Od zawsze czułam i zrozumiałam jak ważne są relacje z rodzicami i jak bardzo warto angażować ich w cały proces edukacyjny. Współtworzę Fundację Rozwoju Dzieci, jednym z naszych działań jest program „Dzieci mają wychodne”. 

Jestem mamą 5 wspaniałych dzieci i babcią Monią dla 11 wnuków. 

Sabina Bednarz

Jestem wychowawcą klas 1-3, nauczycielem j. angielskiego i edukacji wczesnoszkolnej- szczególnie edukacji matematycznej. Prowadzę pracę własną. Egzaminuję uczniów edukacji domowej. Bardzo lubię prowadzić samochód, zwiedzać polskie miasta i oglądać “Przyjaciół”:)

Tomasz Pankiewicz

Jestem polonistą, nauczycielem w Niepublicznej Szkola Podstawowej Fundacji Królowej św Jadwigi w Przyłękowie, wspomagam proces edukacyjny klas 1-3, prowadzę pracę własną. Jestem także ratownikiem GOPR, instruktorem skialpinizmu, tatą dwójki wspaniałych chłopaków. Z górami jestem związany od 16 roku życia. Brałem udział w wyprawach na Spitsbergen, w Kaukaz, Ałtaj. Specjalizuję się w narciarstwie wysokogórskim, taternictwie jaskiniowym i paralotniarstwie. 

Udostępnij