Kopia Jesienna Szkoła Leśnej Edukacji Rysianka 2021

Szkoła Leśnej Edukacji – odcinek „Zima”

Szkoła Leśnej Edukacji
Odcinek – „Zima”

Zagroda Pod Halą, Koszarawa Bystra
21-26 lutego 2022

Szkoła Leśnej Edukacji jest pokłosiem projektu „Forest School Center” zrealizowanego  ze środków Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020, w którym nasza fundacja była jednym z partnerów oraz projektów Erasmus plus pt: Dzieci w lesie – profilaktyka zaburzeń deficytu przyrody” (2019-1-PL01-KA229-064973) i “Outdoor education – jako sposób na poznawanie świata przez doświadczenie” (2020-1-PL01-KA229-081890).

Proponowana Państwu szkoła jest zorganizowana w formie warsztatów z wprowadzeniem teoretycznym i działaniami praktycznymi.

Tym razem skupimy się na relacjach oraz procesie ich budowania i pielęgnowania. Relacjach rozumianych wieloaspektowo: pomiędzy dziećmi a dorosłymi, dziećmi między sobą, pomiędzy dorosłymi stanowiącymi otoczenie rozwoju dzieci i młodzieży, relacjach z sobą samym, a także relacjach z otaczającą nas naturą. Przyjrzymy się zimowej przyrodzie. Będziemy jej doświadczać. Spróbujemy badać i rozumieć procesy nią rządzące. Okres zimowy to także bardzo dobry czas na omawianie tematów związanym z bezpieczeństwem i bezpiecznym byciem w przyrodzie – gdy warunki bywają ekstremalne. Bardzo gorąco zapraszamy!

Wiedza i doświadczenie zdobyte w trakcie warsztatów pozwolą na:

  • rozpoczęcie inicjatywy leśnej edukacji w prowadzonym przez Ciebie miejscu (leśne inicjatywy dla rodzin z małymi dziecmi, leśne przedszkole, leśna szkoła lub program leśnej edukacji wdrażany w istniejącą już strukturę publiczną lub niepubliczną);
  • dopracowanie i rozwój już istniejącego programu leśnej edukacji. 

Poznaj szczegóły

Cele i założenia

Rodzimy się z darem ciekawości świata. Od pierwszych chwil naszego istnienia próbujemy poznawać to co nas otacza. Najpierw kompletnie zależni od najbliższych później, coraz bardziej świadomi swojej odrębności, próbujemy podążać za tym co nas woła. Ta ciekawość świata bierze się z pragnienia zrozumienia natury jako całości, jako sieci wzajemnych zależności. Aby móc ją zaspokajać potrzebujemy konkretnych uwarunkowań sprzyjających rozwojowi ważnych - fundamentalnych wręcz umiejętności. Są to dobrze rozumiane wolność i poczucie bezpieczeństwa, które pozwalają na kształtowanie się samodzielność i płynącego z niej poczucia własnej wartości. Dobrze “karmiona” - zaspokajana ciekawość świata staje się ogromna siłą motywującą do podejmowania często dużego wysiłku pójścia dalej. Rola nas - dorosłych - stanowiących kluczowe otoczenie rozwoju młodych ludzi jest w tym procesie niezwykle istotna. 

Natura może stać się naszym sprzymierzeńcem. Może być niezwykłą nauczycielka nie tylko samej wiedzy o niej, ale także innych kluczowych aspektów życia. Genialny przyrodnik Alexander Humboldt już ponad 200 lat temu po wieloletnich badaniach, podróżach i odkryciach nowych części świata pisał o tym, że natura to dziedzina wolności. Wszystko od najmniejszego mchu czy owada do słonia, czy wyniosłych dębów, ma swoją rolę, a razem tworzy całość. Ludzkość jest tylko małą częścią. Natura sama w sobie jest republiką wolności. 

Wraz z rozwojem ludzkości zaczęły tworzyć się systemy edukacyjne ustalające porządek poznania. Dziś w zdecydowanej większości proces ten zachodzi w szkołach, zajmuje wiele godzin i coraz bardziej oddala się od źródła wiedzy, jakim jest samo otoczenie. Bezpośrednie doświadczanie przyrody i jej procesów zostało zastąpione bardzo rozbudowanymi materiałami, często świetnie opracowanymi, opisanymi językiem korzystającym z symboli, znaków i abstrakcji. W dobie gigantycznego skoku technologicznego oraz rozwoju narzędzi informatycznych gromadzenie i przesyłanie wiedzy osiąga ogromne możliwości. Nie wychodząc z domu można mieć wrażenie doświadczenia, poznania wszystkiego. Zapominamy jednak o tym, że to właśnie otaczający nas świat, ten za murami domu i szkoły jest najlepszym źródłem wiedzy o nim, a wejście w niego (doznanie go) okazuje się najskuteczniejszym sposobem poznania i zrozumienia. 

Tym razem skupimy się na relacjach oraz procesie ich budowania i pielęgnowania. Relacjach rozumianych wieloaspektowo: pomiędzy dziećmi a dorosłymi, dziećmi między sobą, pomiędzy dorosłymi stanowiącymi otoczenie rozwoju dzieci i młodzieży, relacjach z sobą samym, a także relacjach z otaczającą nas naturą. Przyjrzymy się zimowej przyrodzie. Będziemy jej doświadczać. Spróbujemy badać i rozumieć procesy nią rządzące. Okres zimowy to także bardzo dobry czas na omawianie tematów związanym z bezpieczeństwem i bezpiecznym byciem w przyrodzie - gdy warunki bywają ekstremalne.

Bardzo gorąco zapraszamy!

Organizator i prowadzący

Główny organizator: Fundacja Królowej św. Jadwigi 

Prowadzący: dr Ewa Kaliszuk, dr inż. Magdalena Frączek, Monika Rościszewska Woźniak, Tomasz Pankiewicz, Adam Kaliszuk. Każdego dnia dwóch prowadzących towarzyszy uczestnikom LSLE.

Dla kogo jest Szkoła Leśnej Edukacji

Dla dorosłych: rodziców, nauczycieli, edukatorów, samorządowców, i wszystkim, którym leży na sercu zapewnienie dzieciom dobrej i zdrowej przyszłości, podniesienie jakości polskiej edukacji i poprawa jakości środowiska przyrodniczego, w którym wszyscy żyjemy. 

Miejsce i termin

Miejsce: Zagroda Pod Halą, Koszarawa Bystra, Beskid Żywiecki. To klimatyczny budynek położony z dala od wszystkiego z niezwykłym widokiem na Babią Górę. Do dyspozycji są pokoje 3,4,5 - osobowe (część z nich z łazienkami).

Termin: 21-26 lutego 2022, rozpoczynamy 21 lutego około godziny 12.00, kończymy 26 lutego, o godzinie 12.00.

Koszt

Koszt:

  • 1500 zł dla uczestników Letniej lub Jesiennej Szkoły Leśnej Edukacji;
  • 1700 zł dla nowych uczestników.

W cenie uwzględnione są koszty noclegów, wyżywienia oraz materiałów warsztatowych.

Szczegółowy program

Poniedziałek:

  • ok. 12.00 Rusza bus  z Żywca do Koszarawy Bystrej potem wspólna “wyprawa” do Zagrody pod Halą.
  • 14.30 - 15.30. Obiad i sjesta
  • 15.30 - 16.30 - Prezentacja potencjału grupy. Oczekiwania grupy. Zimowa Szkoła Leśnej Edukacji - co i jak?
  • 16.30 - 18.00 Leśna edukacja - dlaczego warto “zawalczyć” o jej upowszechnianie?  Trudności w rozwijaniu pomysłu. Jak je analizować i podejmować wyzwania.
  • 18.00 - 19.00 kolacja i oddech
  • 19.00 - 20.30 Warsztat prawie na dobranoc 🙂
    Lodowe niespodzianki
    Prowadzący: Ewa Kaliszuk
  • 20.30 - Zbieranie tematów do Unconference - koszyk z tematami. m.in. możliwość poznania eksperta prowadzącego warsztaty następnego dnia oraz możliwość rozmów indywidualnych dla osób, które rozpoczęły już swój IPR.

Wtorek:

Prowadzący - dr Magda Frączek 

  • 9.00-13.00 warsztat I (warsztaty terenowe)
    Co się dzieje w zimowym lesie?  
    Ślady bytności leśnych mieszkańców. Zimowi mieszkańcy lasu i ogrodu. Komu potrzebne jest pożywienie?
    Jak rozgrzać się zimą w lesie?
  • 13.00-14.00 obiad i sjesta
  • 14.00-18.00 warsztat II (warsztaty kameralne)
    Zbieraj bezpiecznie – o roślinach jadalnych i trujących.
    Projekt – obserwuj przyrodę cały rok.
  • 18.00 - 19.00 kolacja i oddech
  • 19.00 - 20.30 Targowisko pomysłów
    Targowisko pomysłów - to nasz wewnętrzny festiwal dobrych praktyk. Bardzo Was zapraszamy, przywieźcie choćby jeden przykład Waszego dobrego, sprawdzonego działania. Wymieńmy się doświadczeniem - pomnażamy wtedy dobro wielokrotnie. Taki wieczór może stać się doskonałym spotkaniem integracyjno-inspirującym - po prostu świętowaniem leśnej edukacji.
    Prowadzący: Adam Kaliszuk

    Wprowadzenie w przygotowanie Własnego planu rozwoju lub możliwość rozmów indywidualnych dla osób, które rozpoczęły już swój IPR (analiza realizacji przejście na plany długoterminowe)
    Prowadzący: Ewa Kaliszuk
  • 20.30 - Wieczorne Polaków rozmowy m.in. możliwość poznania eksperta prowadzącego warsztaty następnego dnia oraz możliwość rozmów indywidualnych dla osób, które rozpoczęły już swój IPR.

Środa:

Prowadzący - Monika Rościszewska-Woźniak

  • 9.00-13.00 warsztat I
    Rola animatora / edukatora leśnego w kontakcie z dziećmi i ich rodzicami.
    Wyprawa terenowa.
  • 13.00-14.00 obiad i sjesta
  • 14.00-18.00 warsztat II
    Ciąg dalszy warsztatu I - Przeanalizujemy naszą rolę do spełnienia w relacjach z rodzicami – jak ich zachęcać do współpracy, jak potwierdzać ich ważność, jak zaciekawiać i sprawiać, że poczują się zaangażowani w przyrodę.  To rodzice mają największy wpływ na to jak dzieci żyją, jakie wartości przyjmują. I rodzice też mogą być naszymi „agentami” w dążeniu do lepszego świata dla ich dzieci.
  • 18.00 - 19.00 kolacja i oddech
  • 19.00 - 20.30 Targowisko pomysłów
    Prowadzący: Adam Kaliszuk
  • 20.30 - Wieczorne Polaków rozmowy m.in. możliwość poznania eksperta prowadzącego warsztaty następnego dnia oraz możliwość rozmów indywidualnych dla osób, które rozpoczęły już swój IPR.

Czwartek:

Prowadzący - Tomasz Pankiewicz

  • 9.00-13.00 warsztat I
    Podczas warsztatu zapoznamy się z planowaniem działalności terenowej z dziećmi, procedurami reagowania w przypadku zagrożeń i niespodziewanych sytuacji (teoria i praktyka).
  • 13.00-14.00 obiad i sjesta
  • 14.00-18.00 warsztat II
    Podczas warsztatu przypomnimy i spróbujemy doświadczyć najważniejszych aspektów związanych z pierwszą pomocą dotyczącą dzieci i młodzieży (teoria i praktyka). Przeanalizujemy możliwości wdrożenia dzieci w zagadnienia związane z pierwszą pomocą.
  • 18.00 - 19.00 kolacja i oddech
  • 19.00 - 20.30 Jak wykorzystać ciemne niebo - nocna wyprawa
    Prowadzący: Ewa i Adam Kaliszuk

Piątek:

Prowadzący: Ewa i Adam Kaliszuk

  • 9.00-13.00 warsztat I
    W górach - wszystko o górach. Wyprawa terenowa i przyrodnicze laboratorium jak wprowadzać i rozwijać ciekawość tematami przyrodniczymi. Jak to robić jeśli nie jestem specjalistą w dziedzinie?
  • 13.00-14.00 obiad i sjesta
  • 14.00-16.00 warsztat II
    Lodowe krajobrazy … Budowanie opowieści. Jak wzmocnić proces zdobywania wiedzy?
  • 16.00-18.00 - Unconference na bazie tematów zebranych przez uczestników zimowej szkoły.
    Prowadzący: Ewa i Adam Kaliszuk
  • 18.00 - 19.00 kolacja i oddech
  • 19.00 - 20.30 Wieczorne rozmowy leśnych ludzi lub dalszy ciąg unconference (zależy od liczby zebranych tematów). Możliwość rozmów indywidualnych dla osób, które rozpoczęły już swój IPR.

Sobota:

  • 9.00 - 10.30 Feed Forward - informacja na przyszłość - jak wzmocnić się w radzeniu sobie z czekającym na mnie wyzwaniem.
    Prowadzący: Ewa Kaliszuk
  • 10.45-11.45 Podsumowanie Zimowej Szkoły Leśnej Edukacji
    Prowadzący: Ewa Kaliszuk Adam Kaliszuk
  • 12.00 wyjście z Zagrody pod Halą
  • ok. 13.00 Bus z Koszarawy do Żywca z przystankiem w Jeleśni

Zgłoszenia i zapytania

Możesz wysłać swoje zgłoszenie korzystając z poniższego formularza lub wysłać maila na adres: ewa.kaliszuk@szkolamontessori.com.pl.

Po przesłaniu zgłoszenia otrzymają Państwo szczegółowy formularz, który pozwoli nam uzyskać najważniejsze informacje o Was oraz Wasze preferencje.

O prowadzących

dr Ewa Kaliszuk

Jestem geografem i przyrodnikiem nieustająco zadziwiona światem i tym jak wiele jest w nim do odkrycia. Fascynują mnie dzieci i ich bycie w przyrodzie. Lubię obserwować ich zabawy, podziwiam kreatywność, cierpliwość, upór w osiągnięciu celu, skłonność do wysiłku, współpracę i ogromną radość z działania. Takie doświadczenia są dla mnie bezcenne — stają się ważnym źródłem inspiracji na drodze poszukiwań odpowiedzi na pytanie o obecną jakość edukacji. Przez dziewięć lat współtworzyłam w Przyłękowie w Beskidzie Żywieckim niepubliczną, bezpłatną szkołę podstawową, jedną z kilku szkół prowadzonych przez Fundację Królowej św Jadwigi oraz jedną ze Szkół z Mocą Zmieniania Świata Fundacji Ashoka. Pracowaliśmy wykorzystując m.in metody Marii Montessori oraz leśnej edukacji. Teraz pomagam dorosłym - nauczycielom, dyrektorom, rodzicom tworzyć najlepsze z możliwych otoczenie edukacyjne dla rozwoju dzieci. Tworzę nowy projekt - Wędrująca klasa. Prywatnie jestem żoną Adama 🙂 i mamą dwóch wspaniałych nastoletnich już dziewczynek. One także są dla mnie nieustającym źródłem inspiracji. Dużo biegam i jeżdżę na rowerze - pomaga mi to pobyć sam na sam ze sobą, a wiatr we włosach daje poczucie wolności!

dr inż. Magdalena Frączek

Z wykształcenia jestem leśnikiem, pracuję na Wydziale Leśnym Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie. Ze studentami prowadzę zajęcia z edukacji przyrodniczo-leśnej, botaniki, dendrologii, fitosocjologii i etnobotaniki. Prowadzę także autorskie kursy "Dziedzictwo przyrodnicze i kulturowe Polski" oraz "Las w kulturze i sztuce". Od 2014 roku kieruję Studiami Podyplomowymi "Edukacja Przyrodniczo-Leśna". Wykładam na studiach podyplomowych "Ochrona Przyrody im. prof. S. Myczkowskiego" i "Pszczelarstwo". Jestem ekspertem w międzynarodowym projekcie Forest School Center. Współpracuję z parkami narodowymi i krajobrazowymi, prowadzę warsztaty przyrodnicze dla dzieci, młodzieży i dorosłych oraz osób niepełnosprawnych. Jestem mamą dwójki wciąż inspirujących mnie dzieci.

Monika Rościszewska-Woźniak

Jestem psycholożką, wychowawcą dzieci, nauczycieli i rodziców, pasjonatką lasu, wody, wiatru i błota. W 1987 roku stworzyłam w Warszawie innowacyjne przedszkole rodzicielskie (obecnie przedszkole integracyjne 247), którego główną ideą było włączenie rodziców w cały proces wychowawczy i opiekuńczy. Od zawsze czułam i zrozumiałam jak ważne są relacje z rodzicami i jak bardzo warto angażować ich w cały proces edukacyjny. Współtworzę Fundację Rozwoju Dzieci, jednym z naszych działań jest program „Dzieci mają wychodne”. 

Jestem mamą 5 wspaniałych dzieci i babcią Monią dla 11 wnuków.

Tomasz Pankiewicz

Jestem polonistą, nauczycielem w Niepublicznej Szkola Podstawowej Fundacji Królowej św Jadwigi w Przyłękowie, wspomagam proces edukacyjny klas 1-3, prowadzę pracę własną. Jestem także ratownikiem GOPR, instruktorem skialpinizmu, tatą dwójki wspaniałych chłopaków. Z górami jestem związany od 16 roku życia. Brałem udział w wyprawach na Spitsbergen, w Kaukaz, Ałtaj. Specjalizuję się w narciarstwie wysokogórskim, taternictwie jaskiniowym i paralotniarstwie. 

Adam Kaliszuk

Jestem geografem, żeglarzem, taternikiem, przewodnikiem górskim, instruktorem narciarskim, od 2012 r. mieszkam z rodziną w Beskidzie Żywieckim i pracuję jako nauczyciel w szkołach Fundacji Królowej Św. Jadwigi; jestem autorem programu aktywizacji outdoorowej "Wyprawa" dla uczniów i rodziców skupionych w szkołach stacjonarnych i edukacji domowej Montessori Mountain Schools; organizatorem kilkudziesięciu stacjonarnych i wędrownych obozów letnich i zimowych w górach oraz rejsów żeglarskich; dwukrotnie byłem nauczycielem geografii, historii i WOS na pokładzie STS Fryderyk Chopin w rejsach Niebieskiej Szkoły dookoła Europy i przez Atlantyk.

„Im bardziej nasza codzienność staje się wirtualna, tym bardziej natura jest nam potrzebna do osiągnięcia równowagi.”

Richard Louv

Udostępnij