lesna edukacja

Letnia Szkoła Leśnej Edukacji – Rysianka 2021

Letnia Szkoła Leśnej Edukacji

Rysianka 2021 – 26-31 lipca 2021

“Przyroda jest największym sojusznikiem człowieka i najwspanialszym inspiratorem do działań. (…) Wystarczy, że będziemy podążać za jej wskazówkami”

David Attenborough, Życie na naszej planecie.

To słowa niezwykłego człowieka i przyrodnika, podróżnika i wielkiego marzyciela, świadka dramatycznych przemian, jakie zachodziły i zachodzą w środowisku przyrodniczym przez ostatnie dziesięciolecia. Po tylu latach podglądania przyrody, również tej najbardziej dzikiej i niedostępnej, która znika w zastraszającym tempie lub ulega znaczącym przemianom, David Attenborough formułuje trudny dla nas ludzi wniosek – “Świat przyrody przetrwa wszystko. My ludzie nie możemy mieć co do tego pewności”. Dlatego właśnie nie możemy sobie pozwolić na chwilę zwłoki. “Musimy odkryć na nowo, jak żyć w zgodzie z naturą”. Takie świadectwo upewnia nas tylko w tym, że upowszechnianie leśnej edukacji na wszystkich poziomach jest bardzo pilną potrzebą. Ważne, aby dzieci tu i teraz mogły regularnie, z jak największą częstotliwością być w przyrodzie, doświadczać jej całym ciałem, obserwować zachodzące przemiany, zaciekawiać się nimi, zadawać sobie pytania i poszukiwać odpowiedzi. Jest bowiem bardzo prawdopodobne, że po takim doświadczeniu rozwinie się społeczeństwo świadome roli natury w życiu każdego z nas.

Zapraszamy na Letnią Szkołę Leśnej Edukacji (LSLE)

LSLE jest pokłosiem projektu „Forest School Center” zrealizowanego  ze środków Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020, w którym nasza fundacja była jednym z partnerów. 

Proponowana Państwu letnia szkoła jest zorganizowana w formie warsztatów z wprowadzeniem teoretycznym i działaniami praktycznymi, które będą miały miejsce w jednym z najbardziej urokliwych miejsc Beskidu Żywieckiego. Poznamy najważniejsze zagadnienia oraz praktyczne aspekty rozpoczynania, kontynuowania i rozszerzania leśnej edukacji. 

Wiedza i doświadczenie zdobyte w trakcie warsztatów pozwolą na:

  • rozpoczęcie inicjatywy leśnej edukacji w prowadzonym przez Ciebie miejscu (leśne inicjatywy dla rodzin z małymi dziecmi, leśne przedszkole, leśna szkoła lub program leśnej edukacji wdrażany w istniejącą już strukturę publiczną lub niepubliczną);
  • dopracowanie i rozwój już istniejącego programu leśnej edukacji. 

Ukończenie LSLE poświadczone będzie certyfikatem dokumentującym zdobyte kompetencje.

Cele i założenia:

  • Wprowadzenie w leśną pedagogikę,
  • Leśna edukacja jako propozycja zmiany w edukacji
  • Zaprezentowanie dobrych praktyk ze świata i z Polski,
  • Znalezienie odpowiedzi na następujące pytania: 
    • Jak i kiedy ją rozpocząć? 
    • Kto może się tym zająć? 
    • Dlaczego przyroda jest potrzebna dzieciom do ich prawidłowego rozwoju?
    • Jak korzystać z przestrzeni lasów państwowych, miejskich, gminnych i prywatnych?
  • Las jako bezpieczne i inspirujące otoczenie do rozwoju dzieci,
  • Bezpieczeństwo w przyrodzie, 
  • Podstawowe umiejętności sztuki przetrwania – budowanie szałasów, przygotowanie zadaszenia, różne zastosowania liny, podstawowe węzły, przygotowanie paleniska
  • Konsultacje indywidualne dla każdego z uczestników warsztatów,
  • Realizacja podstawy programowej z wykorzystaniem leśnej edukacji – przykłady 
  • Konsultacje indywidualne dla każdego z uczestników podczas warsztatów,
  • Konsultacje indywidualne po zakończeniu szkoły (5 godz.) przeprowadzone w wersji hybrydowej (on-line lub w miejscu uczestnika warsztatów),
  • atrakcyjne zniżki na udział w kolejnych warsztatach 

Szczegóły:

Główny organizator: Fundacja Królowej św. Jadwigi 

Prowadzący: dr Ewa Kaliszuk, dr inż. Magdalena Frączek, Izabela Nowak Zoń, Adam Kaliszuk, Michał Napiórkowski. Każdego dnia dwóch prowadzących towarzyszy uczestnikom LSLE

Dla kogo: dla dorosłych: rodziców, nauczycieli, edukatorów, samorządowców, i wszystkim, którym leży na sercu zapewnienie dzieciom dobrej i zdrowej przyszłości, podniesienie jakości polskiej edukacji i poprawa jakości środowiska przyrodniczego, w którym wszyscy żyjemy. 

Miejsce: Hala Rysianka, Beskid Żywiecki 

Termin: 26-31 lipca 2021

Koszt: 1350 zł. W cenie uwzględnione są koszty noclegów, wyżywienia (istnieje możliwość posiłków bezglutenowych, bezmlecznych oraz wegetariańskich) merytorycznego przygotowania i przeprowadzenia warsztatów, opracowania materiałów powarsztatowych oraz 5 godzin indywidualnych konsultacji po zakończeniu LSLE przeprowadzonych w wersji hybrydowej (on-line lub w miejscu uczestnika warsztatów).

Zgłoszenia i zapytania: Wszelkie informacje oraz zgłoszenia chęci udziału można przesyłać na adres ewa.kaliszuk@szkolamontessori.com.pl.

Po przesłaniu zgłoszenia otrzymają Państwo szczegółowy formularz, który pozwoli nam uzyskać najważniejsze informacje o Was oraz Wasze preferencje.

O nas:

dr Ewa Kaliszuk 
Jestem geografem i przyrodnikiem nieustająco zadziwiona światem i tym jak wiele jest w nim do odkrycia. Fascynują mnie dzieci i ich bycie w przyrodzie. Lubię obserwować ich zabawy, podziwiam kreatywność, cierpliwość, upór w osiągnięciu celu, skłonność do wysiłku, współpracę i ogromną radość z działania. Takie doświadczenia są dla mnie bezcenne – stają się ważnym źródłem inspiracji na drodze poszukiwań odpowiedzi na pytanie o obecną jakość edukacji. Od dziewięciu lat współtworzę w Przyłękowie w Beskidzie Żywieckim niepubliczną, bezpłatną szkołę podstawową, jedną z kilku szkół prowadzonych przez Fundację Królowej św Jadwigi. Pracujemy wykorzystując m.in metody Marii Montessori oraz leśnej edukacji. Ciągle nabywam nowe doświadczenia – współprowadzę Forest School Center, współpracuję ze szkołą na Łotwie w ramach programu Erasmus, a także rozwijam swoje umiejętności w Szkole Liderów PAFW. Prywatnie jestem żoną Adama 🙂 i mamą dwóch wspaniałych nastoletnich już dziewczynek. One także są dla mnie nieustającym źródłem inspiracji. Dużo biegam i jeżdżę na rowerze – pomaga mi to pobyć sam na sam ze sobą, a wiatr we włosach daje poczucie wolności!

dr inż. Magdalena Frączek
Z wykształcenia jestem leśnikiem, pracuję na Wydziale Leśnym Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie. Ze studentami prowadzę zajęcia z edukacji przyrodniczo-leśnej, botaniki, dendrologii, fitosocjologii i etnobotaniki. Prowadzę także autorskie kursy “Dziedzictwo przyrodnicze i kulturowe Polski” oraz “Las w kulturze i sztuce”. Od 2014 roku kieruję Studiami Podyplomowymi “Edukacja Przyrodniczo-Leśna”. Wykładam na studiach podyplomowych “Ochrona Przyrody im. prof. S. Myczkowskiego” i “Pszczelarstwo”. Jestem ekspertem w międzynarodowym projekcie Forest School Center. Współpracuję z parkami narodowymi i krajobrazowymi, prowadzę warsztaty przyrodnicze dla dzieci, młodzieży i dorosłych oraz osób niepełnosprawnych. Jestem mamą dwójki wciąż inspirujących mnie dzieci.

Izabela Nowak Zoń
Jestem psychologiem. Swoją aktywność zawodową związałam ze Szkołami Montessori działającymi na Żywiecczyźnie. Jestem mamą licealisty Filipa i pierwszoklasistki Matyldy. Ukończyłam Psychodynamiczne Studium Socjoterapii i Psychoterapii Dzieci i Młodzieży w Krakowskim Centrum Psychodynamicznym. 

Na co dzień w szkole działam z dziećmi i młodzieżą licealną. Ponadto w poradni psychologiczno – pedagogicznej pracuję z dziećmi ze specjalnymi potrzebami. 

W spotkaniach z uczniami dużo uwagi poświęcam emocjonalnemu rozwojowi podopiecznych i budowaniu ich kompetencji społecznych. Prowadzę zajęcia, podczas których dzieci uczą się rozpoznawać u siebie i u innych emocje. Uczą się strategii radzenia sobie w różnych sytuacjach. Kolejny bardzo ważny aspekt mojej pracy to budowanie relacji nie tylko z dzieckiem, ale również z rodzicem. 

Uczestniczyłam jako ko-trener w projekcie Forest School Center – Nauczyciel Przedszkola Leśnego. Leśna edukacja, której jestem gorącym zwolennikiem i propagatorem, pozwala zobaczyć, jak kontakt z naturą budzi w dzieciach zachwyt sobą, innymi i otoczeniem oraz buduje dziecięcą wyobraźnię, relacje i ciekawość świata. 

Adam Kaliszuk 
Jestem geografem, żeglarzem, taternikiem, przewodnikiem górskim, instruktorem narciarskim, od 2012 r. mieszkam z rodziną w Beskidzie Żywieckim i pracuję jako nauczyciel w szkołach Fundacji Królowej Św. Jadwigi; jestem autorem programu aktywizacji outdoorowej “Wyprawa” dla uczniów i rodziców skupionych w szkołach stacjonarnych i edukacji domowej Montessori Mountain Schools; organizatorem kilkudziesięciu stacjonarnych i wędrownych obozów letnich i zimowych w górach oraz rejsów żeglarskich; dwukrotnie byłem nauczycielem geografii, historii i WOS na pokładzie STS Fryderyk Chopin w rejsach Niebieskiej Szkoły dookoła Europy i przez Atlantyk.

Michał Napiórkowski 
Jestem byłym Funkcjonariuszem Państwowej Straży Pożarnej. Absolwentem Szkoły Aspirantów PSP w Poznaniu, instruktorem technik przetrwania,  instruktorem działań poszukiwawczo-ratowniczych. Zawodowo przez blisko dwadzieścia lat służby związany nieprzerwanie z ratownictwem specjalistycznym. W ramach działalności Fundacji Strefa Przetrwania  od wielu lat opracowuję mechanizmy bezpieczeństwa zdrowia i życia ludzkiego. W swojej filozofii łączę wiedzę ratowniczą z wiedzą, która płynie ze sztuki przetrwania, bo wiem że gdzie kończy się pierwsze tam zaczyna się to drugie! Przez wiele lat byłem na pierwszej linii walki o życie ludzi. Dziś staram się odnaleźć odpowiedź na pytanie, jak można było uniknąć tych wszystkich dramatów, których byłem świadkiem. Szukam realnych mechanizmów bezpieczeństwa i realnych sposobów walki o życie. Interesuje mnie każdy czynnik od którego może zależeć nasze bezpieczeństwo. Jako współzałożyciel Przedszkola leśnego “Włóczykij” w Ostrołęce opracowałem mechanizm bezpieczeństwa dla placówek leśnych analizując zagrożenia, które mogą wystąpić podczas edukacji w terenie. Prywatnie mąż i ojciec. Na co dzień uwielbia rozbudzać ciekawość świata w swoich córkach podczas małych i dużych wypraw terenowych realizując ED. 

Główny organizator:
Fundacja Królowej św. Jadwigi – od ponad 9 lat wdraża program leśnej edukacji w szkołach stacjonarnych i dla edukacji domowej. W latach 2019 – 2021 partner w międzynarodowym projekcie Forest School Center. Od 2019 roku prowadzi wymiany kadry w ramach programu Erasmus plus rozwijając kompetencje w zakresie edukacji leśnej.

Udostępnij

Share on facebook
Share on twitter
Share on google
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email
Share on telegram