kurs-montessori4

Kurs Montessori – pielęgnować naturalny zachwyt

W malowniczo położonej szkole w Kolebach, w przepięknej zimowej scenerii, odbyła się pierwsza część Kursu Montessori. W zajęciach, które miały miejsce od 13 do 17 stycznia, udział wzięli rodzice i nauczyciele chcący dowiedzieć się jak wspomagać rozwój ciekawości u dzieci, a przez to ułatwić harmonijne wzrastanie na każdym etapie życia małego człowieka.

Pierwszego dnia Kursu, jego uczestnicy mieli okazję zapoznać się z biografią Marii Montessori, ze szczególnym uwzględnieniem tych elementów życiorysu Włoszki, które pozwalaj zrozumieć jej sposób myślenia o dziecku oraz roli rodzica – nauczyciela. Omówienia powyższych kwestii podjął się  Marcin Sawicki, który przybliżył kursantom także historię domów dziecięcych, których powstanie może uchodzić za kluczowe dla rozwój teorii pedagogicznej Marii Montessori. 

Dziecięca potrzeba nazywania świata, w sposób naturalny, znajduje oparcie w nauce ojczystego języka. We wtorek, Anna Skrabska podzieliła się ze słuchaczami swoimi doświadczeniami i refleksjami na temat nauki języka polskiego. Był czas zarówno na poznanie pomocy dydaktycznych do nauki gramatyki, rozmowy o literaturze i rozważania na temat współczesnej kultury. Zwieńczeniem tej części warsztatów było zaprezentowanie jednej z tzw. Wielkich Lekcji Montessori. Rodzice i nauczyciele obecni w Kolebach, jak urzeczeni słuchali z wolna snutej opowieści na temat historii pisma.

Na hasło „matematyka” wielu uczniom jeżą się włosy na głowie. W środę i czwartek okazało się, że nie musi tak być – odpowiednie podejście i dobrze dobrane pomoce sprawiają, że matematyka staje się przyjemna i zrozumiała. Uczestnicy Kursu z wielkim zainteresowaniem obserwowali jak wykorzystywane w metodzie Montessori pomoce umożliwiają głębokie zrozumienie poszczególnych operacji matematycznych. Wielu dorosłych zwracało uwagę, że sami, dopiero po ćwiczeniach z pomocami zrozumieli sens poszczególnych działań matematycznych, zaś tylko poprzez ich zrozumienie, możliwe jest wykształcenie zdolności do w pełni abstrakcyjnego myślenia matematycznego.

Ostatni dzień Kursu poświęcono kwestii aranżacji przestrzeni. Temat jest szczególnie bliski sercu Oli Sawickiej, dzięki której uczestnicy spotkania dowiedzieli się, jak urządzić miejsce pracy dziecka zgodnie z założeniami pedagogicznymi Montessori m.in. poprzez stosowny dobór materiałów, rozważne zestawienie mebli, przemyślany minimalizm oraz dobre wykorzystanie światła w budowaniu atmosfery prowokującej do pracy. Pani Ola, z nieskrywaną przyjemnością, podjęła kwestię estetyki, której rola dla harmonijnego wzrastania małego człowieka, jest nie do przecenienia.

Powyższa relacja to w istocie tylko kilka kadrów z trwającego pięć dni Kursu, którego druga część odbędzie się w czerwcu. Tymczasem, zgodnie z jedną naczelnych zasad metody Marii Montessori, dajmy sobie czas…

Udostępnij