kurs-montessori4

Kurs Montessori – pielęgnować naturalny zachwyt

W malowniczo położonej szkole w Kolebach, w przepięknej zimowej scenerii, odbyła się pierwsza część Kursu Montessori. W zajęciach, które miały miejsce od 13 do 17 stycznia, udział wzięli rodzice i nauczyciele chcący dowiedzieć się jak wspomagać rozwój ciekawości u dzieci, a przez to ułatwić harmonijne wzrastanie na każdym etapie życia małego człowieka.

Pierwszego dnia Kursu, jego uczestnicy mieli okazję zapoznać się z biografią Marii Montessori, ze szczególnym uwzględnieniem tych elementów życiorysu Włoszki, które pozwalaj zrozumieć jej sposób myślenia o dziecku oraz roli rodzica – nauczyciela. Omówienia powyższych kwestii podjął się  Marcin Sawicki, który przybliżył kursantom także historię domów dziecięcych, których powstanie może uchodzić za kluczowe dla rozwój teorii pedagogicznej Marii Montessori. 

Dziecięca potrzeba nazywania świata, w sposób naturalny, znajduje oparcie w nauce ojczystego języka. We wtorek, Anna Skrabska podzieliła się ze słuchaczami swoimi doświadczeniami i refleksjami na temat nauki języka polskiego. Był czas zarówno na poznanie pomocy dydaktycznych do nauki gramatyki, rozmowy o literaturze i rozważania na temat współczesnej kultury. Zwieńczeniem tej części warsztatów było zaprezentowanie jednej z tzw. Wielkich Lekcji Montessori. Rodzice i nauczyciele obecni w Kolebach, jak urzeczeni słuchali z wolna snutej opowieści na temat historii pisma.

Na hasło „matematyka” wielu uczniom jeżą się włosy na głowie. W środę i czwartek okazało się, że nie musi tak być – odpowiednie podejście i dobrze dobrane pomoce sprawiają, że matematyka staje się przyjemna i zrozumiała. Uczestnicy Kursu z wielkim zainteresowaniem obserwowali jak wykorzystywane w metodzie Montessori pomoce umożliwiają głębokie zrozumienie poszczególnych operacji matematycznych. Wielu dorosłych zwracało uwagę, że sami, dopiero po ćwiczeniach z pomocami zrozumieli sens poszczególnych działań matematycznych, zaś tylko poprzez ich zrozumienie, możliwe jest wykształcenie zdolności do w pełni abstrakcyjnego myślenia matematycznego.

Ostatni dzień Kursu poświęcono kwestii aranżacji przestrzeni. Temat jest szczególnie bliski sercu Oli Sawickiej, dzięki której uczestnicy spotkania dowiedzieli się, jak urządzić miejsce pracy dziecka zgodnie z założeniami pedagogicznymi Montessori m.in. poprzez stosowny dobór materiałów, rozważne zestawienie mebli, przemyślany minimalizm oraz dobre wykorzystanie światła w budowaniu atmosfery prowokującej do pracy. Pani Ola, z nieskrywaną przyjemnością, podjęła kwestię estetyki, której rola dla harmonijnego wzrastania małego człowieka, jest nie do przecenienia.

Powyższa relacja to w istocie tylko kilka kadrów z trwającego pięć dni Kursu, którego druga część odbędzie się w czerwcu. Tymczasem, zgodnie z jedną naczelnych zasad metody Marii Montessori, dajmy sobie czas…

Udostępnij

Share on facebook
Share on twitter
Share on google
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email
Share on telegram