Szkoła patrzenia

DSCF9962.jpegSzkoła Patrzenia to system zajęć edukacyjnych dedykowanych przede wszystkim do rodzin ale i do zróżnicowanych i jednorodnych wiekowo grup. Ideą Szkoły Patrzenia jest szeroko pojęte kształcenie uzdolnień związanych z percepcją wzrokową, systemem wzrokowym i władzami umysłowymi czyli umiejętnością patrzenia, spostrzegania i rozumienia zjawisk, które nas otaczają. Podstawowym założeniem edukacyjnym Szkoły jest oparcie nauczania o naturalne posiadane przez ucznia: zmysł wzroku, umiejętność obserwacji i interpretacji spostrzeganych zjawisk. Wyjściowym procesem edukacyjnym jest rozwijanie umiejętności rysunku odręcznego z natury na podstawie własnej obserwacji rysowanego przedmiotu.

 

Proces kształtowania umiejętności rysowania rozpoczyna się u każdego w chwili postawienia pierwszych znaków tj. w wieku około 1 roku życia. Stosując autorską metodę nauczania rysunku stopniowo, zgodnie z rozwojem fizycznym, psychicznym i intelektualnym człowieka, następuje rozwijanie zdolności świadomego obserwowania otoczenia. Polega ono na poznawaniu przedmiotów przez analizę ich kształtu, proporcji i budowy za pomocą wnikliwej, rozumnej obserwacji koniecznej do rysunkowego zanotowania rozumienia przedmiotu, właściwego dla danego etapu rozwojowego człowieka. Samodzielna obserwacja i analiza idące w parze z nieustającym rozwojem człowieka prowadzą do rozwijania indywidualnych cech twórczych, samodzielności poznawczej, umiejętności analitycznych, wnioskowania i trafnej oceny zjawisk. Następuje całościowe poznawanie przedmiotu i jego zapis w formie rysunkowej. Konieczność tworzenia rysunków z natury na podstawie własnej obserwacji przedmiotów idzie w parze i wspiera rozwój abstrakcyjnego myślenia, DSCF0033.jpegwspomaga zatem nauczanie przedmiotów ścisłych, rozwija logiczne myślenie, przyśpiesza procesy kojarzenia faktów, rozumienia złożonych zjawisk zarówno w świecie materialnym jak i abstrakcyjnej przestrzeni wyobraźni człowieka co ma bezpośrednie znaczenie dla rozwijania zdolności twórczych. W konsekwencji wraz z rozwojem dzieci dodatkowo poza rysunkiem z natury zostają włączone do zajęć edukacyjnych inne dyscypliny sztuki. Są to grafika, malarstwo i rzeźba. Własnoręczne tworzenie obrazów czy rzeźb pozwala na lepsze rozumienie form zapisu myśli, przekazywania informacji. W dalszej kolejności następuje wdrożenie uczniów do poznawania dzieł sztuk wizualnych, świadome wizyty w muzeach i galeriach sztuki pozwalają uczniom ze zrozumieniem, stopniowo wchodzić w świat kultury kształtowanej przez wieki rękoma człowieka. Rysunek odręczny z natury jest podczas całego procesu kształcenia podstawowym jego składnikiem i towarzyszy uczniom do pełnoletności. Metoda Szkoły Patrzenia jest dedykowana dla rodzin, podstawowe zajęcia grupują kilka rodzin, które wspólnie podejmują zadania rysunkowe. Wspólne, rodzinne rysowanie, dzieci z rodzicami jestpodstawą dla ugruntowania i rozwijania metody, ma też istotne znaczenie dla rozwoju społecznego indywidualnej jednostki ludzkiej, która pozostając niezależną i samodzielnie myślącą dzięki swej niezależności może kształtować dobrze funkcjonującą grupę rodzeństwa w rodzinie, dalej wśród rówieśników i dzieci w różnym wieku, również w grupach złożonych z wielu rodzin. Szkoła Patrzenia proponuje szereg zajęć powiązanych w spójny system dający możliwość pracy własnej, we własnym tempie, zgodnie z rozwijającymi się indywidualnie zainteresowaniami.

 

Celem szkoły Patrzenia jest zaszczepienie w uczniach indywidualnych cech twórczych, wprowadzenie w ukształtowaną przez wieki kulturę europejską, danie do ręki naturalnego narzędzia wymiany myśli i poznania jakim jest rysunek, który przez wieki towarzyszył człowiekowi w budowaniu kultury i cywilizacji.

tel.: +48 33 862 30 38     e-mail: biurousawickich@gmail.com design: Kajetan Mastela