dodano: 23.12.2017, 22:55

Warsztaty nauczycieli dla ED - podsumowanie

Ogłoszenia pozostałe:

IMG_20171127_180704-2.jpgKochani na przełomie listopada i grudnia miały miejsce w szkołach MMS warsztaty organizowane przez naszych nauczycieli dla uczniów ED. Zajęcia odbywały się przez cztery dni w różnych miejscach, w Koszarawie Bystrej, Krzyżówkach, Przyłękowie i Kolebach. Łącznie wzięło w nich udział ponad 140 dzieci i dorosłych. Nauczyciele przygotowywali zajęcia w większości związane ze swoimi pasjami i zainteresowaniami. Z relacji wynika, że zajęcia były inspirujące, stanowiły dobry czas zarówno dla uczestników, jak i prowadzących.

Pewnym kłopotem było zapisywanie uczniów się na warsztaty i późniejsza absencja. W zamieszczonych cytatach krótkich relacji z zajęć są zawarte informacje, jak i refleksje co do przebiegu zajęć. Bardzo będziemy wdzięczni za przesyłanie swoich wrażeń na adres biura szkoły.

Do zobaczenia na kolejnych warsztatach.

 

Pozdrawiamy

Ola i Marcin Sawiccy

 

Relacje

(zdjęcia na dole strony)

 

„Warsztaty "Sposoby postępowania w sytuacjach kryzysowych" (uczestników - 2). Wrażenia o przebiegu - warsztaty bardzo udane, mało liczna grupa pozwoliła na dokładne wyjaśnienie każdego zagadnienia i kilkukrotne przećwiczenie każdego z algorytmów udzielania pierwszej pomocy w danej sytuacji. Przede wszystkim w moich zajęciach wzięła udział dwójka wspaniałych, bardzo zaangażowanych dzieci, co zdecydowanie podniosło poziom szkolenia. Z mojej strony muszę przemyśleć na raz następny tematykę szkolenia bo chyba moja obecna propozycja sądząc po ilości osób chętnych nie wzbudza zainteresowania. A szkoda, bo uważam, że to umiejętności dosyć istotne w życiu.”




„Podczas pierwszej edycji Warsztatów Nauczycieli dla ED w roku 2017/18 w maleńkim, ale jakże zacnym gronie spotkałyśmy się po raz pierwszy, aby porozmawiać o bardzo dla nas istotnej części życia, jaką dla nas jest CZYTANIE. Rozpatrywałyśmy literaturę jako taką z 3 różnych perspektyw. Pierwsza to literatura w moim życiu, dlaczego czytam i co. Tutaj pojawiły się różne tytuły i  różni autorzy. Tacy, którym jesteśmy wierne, bo zawsze staramy się sięgać po ich pozycje i tacy, którzy są dla nas atrakcyjni tylko ze względu na jedno dzieło.  Był reportaż, proza i poezja. Szymborska, Bronte, Saint-Exupery, Mercier, Pustelnik i Trybalski, Foer. Było poważnie i śmiesznie, o rzeczach powszednich i wielkich, o wierze i pasji, o problemach i radościach, a przede wszystkim było spotkanie z drugim człowiekiem. Było nam tak dobrze, że postanowiłyśmy, że jeśli tylko nadarzy się kolejna okazja wykorzystamy ją chętnie z nowymi propozycjami książkowymi pod pachą :-).”







„Na zajęcia z majsterkowania zgłosiły się trzy osoby. W kameralnej atmosferze, przedstawiliśmy się sobie. Cieszę się, że miałem przyjemność poznać dwie dzielne dziewczyny i jednego chłopaka z gimnazjum. Poznaliśmy podstawowe rodzaje drewna stolarskiego w Polsce oraz coraz powszechniejsze w naszym kraju egzotyczne gatunki drewna. Następnie obejrzeliśmy krótki film instruktażowy o metalowych łącznikach. Jeszcze tylko krótka instrukcja obsługi wkrętarko- wiertarki i przystapiliśmy do dzieła. Deski jeszcze pachniały świeżością :-) W niedługim czasie nasze stołeczki były gotowe. 

Jestem dumny z moich praktykantów. Wszyscy wykonali poprawne połączenia metalowe, tak że każdy mógł zabrać swoje dzieło, żeby pokazać w domu swoje trofeum :-)

Mam nadzieję, ze spotkamy się jeszcze na podobnych warsztatach.

Bardzo dziękuję wszystkim uczestnikom i życzę Wesołych, pachnących choinką i spędzanych w gronie rodzinnym Świąt Bożego Narodzenia.”




„Witam, u mnie na warsztatach ekonomicznych dla przedszkolaków było pięcioro dzieci. Były to moje pierwsze warsztaty u Państwa, ale odniosłam wrażenie, że dzieci tam musiały być, a nie chciały. Więc nie wiem na jakiej zasadzie dzieci się zapisują, . … Warsztaty były "sprawdzone" na przedszkolakach i moich dzieciach, więc były dobrze przygotowane i dopasowane do wieku dzieci.”



„Witaj prowadziłam warsztaty  bożonarodzeniowe. Odbyły się one w Krzyżówkach, grupa liczyła pięć osób. Były to dzieci z Bielska i okolic, znające się z różnych innych warsztatów w których biorą udział w swoim miejscu zamieszkania. Dzieci bardzo fajnie pracowały mimo trzech godzin intensywnych działań nie zniechęcały się. Miło było zobaczyć ich uśmiechy i zadowolenie po warsztatach. Pomysł jest dobry, rodzice, oddając dzieci mogą się spotkać i porozmawiać, tak było w Krzyżówkach.”            



„W warsztatach dotyczących historii pisma wzięło udział dziesięcioro dzieci. Zajęcia oparłyśmy na lekcji kosmicznej o alfabecie pt. "O wole i domu". Podzieliłyśmy je na dwie części. W pierwszej opowiedziałyśmy dzieciom historię powstania pisma, w drugiej oddałyśmy w ich ręce siedem stanowisk: malowanie węglem na ścianie jaskini, malowanie kredą wiadomości na kamieniach, pismo klinowe odbijane w glinie, hieroglify, alfabet łaciński i rycie napisów w kamieniu, kaligrafia piórem gęsim i stalówkowym, niewidzialne pismo. Wszystko w atmosferze półmroku, przy małych lampkach i świecach oraz średniowiecznych chorałach.”



„Na warsztaty "Słowo i obraz" udało się dotrzeć jednej tylko uczestniczce, siódmoklasistce Oli. Zajęcia odbiegły więc od formy warsztatów i były raczej rozmową inspirowaną tematyką zajęć. Skręciłyśmy w kilka bocznych uliczek, cofnęłyśmy się w czasie aż do czasów przedpiśmiennych, zatrzymałyśmy się przy technice drzeworytu i porozmawiałyśmy o ulubionych książkach ilustrowanych. Na koniec obejrzałyśmy wspólnie książkę obrazkową Małgorzaty Chmielewskiej. Spotkanie przebiegło w dobrej atmosferze, a wiedza Oli i jej refleksje na temat historycznych i współczesnych relacji słowa i obrazu były dla mnie bardzo miłym zaskoczeniem.”



„Moje warsztaty " W świecie wyobraźni " , cieszyły się dosyć dużym zainteresowaniem. Mam nadzieję, że głównie ze względu na wdzięczny temat, jakim jest wiedza o teatrze oraz ćwiczenia warsztatowe w tym zakresie. I tak, w pierwszym dniu, po pojawieniu się informacji o warsztacie, miałam już zapisaną większą część grupy. W kolejnych dniach okazało się, że grupa jest już kompletna.  …

Tym sposobem moja grupa liczyła 11 dzieciaków, w wieku 6 - 9 lat. Zajęcia przebiegały bez zakłóceń, w ciepłej atmosferze, dzieci były bardzo chętne do pracy i wyjątkowo zgrane , jak na grupę, która działa ze sobą po raz pierwszy. Dzięki temu, efekty naszych działań udało nam się zaprezentować rodzicom.”




„Zagadka: co wyniknie z połączenia pięciu młodych, pomysłowych główek, dziesięciu utalentowanych małych rączek i sześciu szybko bijących z emocji serc? Odpowiedź jest prosta! Ponad trzy godziny dobrej zabawy, po której wychodzi się z sali z wypiekami na twarzach. Tylko w taki sposób mogę podsumować swoje pierwsze warsztaty dla uczniów ED. W dniu zajęć, 30 listopada, pogoda nas nie rozpieszczała, więc dotarły do Koszarawy tylko wyjątkowo dzielne zawodniczki, ale myślę, że żadna z nich nie żałowała. Dziewczynek było pięć, w różnym wieku, ale o podobnym temperamencie. Szybko złapały ze sobą kontakt  i  zaciekawione japońską sztuką opowiadania (słowem i obrazem), czyli teatrzykiem "Kamishibai", dzielnie współpracowały, czego efektem była  historia o niesfornym jamniku Kiełbasku. Pod  koniec zajęć dziewczynki z dumą zaprezentowały swoje dzieło rodzinom.

 

„Warsztaty z ilustracji przebiegły w miłej atmosferze, powstały niezłe prace. Zapisało się 6 osób i tyle przyjechało…”

 

„U mnie warsztaty ok. Zapisało się 10 osób (dzieci plus rodzice) tyle, ile miałam limit, ale finalnie dojechały 2 rodziny. 2 dni przed warsztatami 6 rodzin odmówiło, niektórzy z powodu choroby, niektórzy z powodu dostania się na inne warsztaty a niektórzy nie podawali przyczyny. Myślę, że ta nieliczna frekwencja była z korzyścią dla tych, którzy byli. Podziałaliśmy na spokojnie:)”




„U mnie na narzędziach google wspomagających edukacje i organizacje pracy była 8 osób. Chętni, przygotowani, zaangażowani. Udało mi się chyba ich zaskoczyć dostępnością i pomysłowością świetnych narzędzi. Odniosłem wrażenie że wszyscy byli zadowoleni i w praktyce wykorzystają to nad czym pracowaliśmy.”



„Tematem warsztatów z historii były dzieje Rzeczypospolitej Szlacheckiej,  miejscem spotkania  szkoła w Koszarawie Bystrej, a  uczestnikami - czworo błyskotliwych młodych ludzi z klas gimnazjalnych i licealnych ED. Temat rzeka, analizowany przez nas pod wieloma aspektami zakończył się burzliwą debatą oksfordzką nad oceną panowania ostatniego króla elekcyjnego Stanisława Augusta Poniatowskiego. Czas na Nasze rozważania minął zdecydowanie za szybko! Liczę, że kolejne spotkanie będzie równie owocnej.”

 



„Warsztaty dla dzieci z Edukacji Domowej na temat DNA odbyły się w szkole podstawowej w Przyłękowie. Zajęcia rozpoczęliśmy obejrzeniem krótkiego filmu na temat budowy i podstawowych funkcji tej cząsteczki, następnie każdy z uczestników zamienił się w naukowca, próbującego wyizolować DNA z różnych komórek. Wbrew pozorom, nie jest to trudne i nie wymaga użycia specjalistycznego sprzętu. Dzieci samodzielnie izolowały DNA z groszku zielonego lub brokułu oraz …. swoje własne DNA (z komórek zawartych w ślinie). Dzieci pracowały bardzo rzetelnie, a widok DNA w probówce dał im sporo satysfakcji.”



„Każdy z uczestników miał za zadanie wykonać i ozdobić gwizdek z drewna czarnego bzu. Zajęcia rozpoczęły się od obejrzenia dziko rosnącego bzu w lesie.

Następnie już w sali, dzieci używały różnych narzędzi: piły, wiertła, noże, papier ścierny oraz do zdobienia: wypalarki do drewna, pędzelków, markerów do drewna, farb i ołówków. Dzieci bardzo chętnie słuchały i poznawały tajniki powstawania krok po kroku przedmiotu, który wydaje dźwięki. Końcowa faza, czyli zdobienie, pokazały pomysłowość i kreatywność uczestników. Warsztaty takie pokazują zaskakująco duże zaangażowanie u dzieci, które na co dzień mają styczność bardziej z komputerem niż z kawałkiem surowego drewna. Dlatego warto podejmować działania, aby dzieci mogły poczuć co to jest odcisk na dłoni lub przecięty nożem palec.”







„30 listopada b.r. odbyły się warsztaty dla Edukacji Domowej p.t.: „Piechotą zdrowiej, czołgiem bezpieczniej”. Była to kontynuacja warsztatów przeprowadzonych wiosną tego roku. Przeprowadzili je tak jak poprzednio o. Anioł z o. Ludwikiem. Zainteresowanie tym razem było mniejsze, gdyż uczestniczyło w nich zaledwie 4 uczniów. Ponieważ połowa z nich nie brała udziału w wiosennych warsztatach, czuliśmy się w obowiązku, by omówić w skrócie to, co zostało już powiedziane o czołgach, a następnie korzystając z urządzeń multimedialnych, przedstawić przygotowane treści. Uczniowie chętnie brali udział w dyskusji, jednak ich wiedza bazowała głównie na grze „World of tanks”, czego jako prowadzący nie byliśmy w stanie zweryfikować, gdyż jako „ludzie starszej daty” swoją wiedzę opieraliśmy o literaturę i filmy.”




„W warsztatach makijażowych uczestniczyły dwie licealistki. Ze względu na różny poziom zaawansowania uczestniczek dostosowane były do ich potrzeb. Malowały siebie i siebie nawzajem:) Omówiłyśmy podstawy makijażu, oraz sposoby wykonywania go. Zrobiłyśmy przegląd kosmetyków i przeanalizowałyśmy je ze względu na potrzeby skóry. Porozmawiałyśmy o swoich doświadczeniach oraz najlepszych źródłach zdobywania wiedzy i umiejętności makijażowych.

Warsztaty przebiegły w  miłej atmosferze i myślę, że wszystkie nauczyłyśmy się czegoś od siebie nawzajem. Każdy znalazł coś dla siebie… od podstawowej wiedzy po zaawansowane techniki i tajniki zachowania urody.”



„Popołudnie w pracowni Montessori – warsztaty miały mieć charakter grupowy, okazało się jednak, że miały dość indywidualny charakter. Na zajęcia z 5 zgłoszonych rodzin, dojechały dwie, zatem było zaledwie troje dzieci… Był to jednak czas bardzo intensywnej pracy. Dzieci z wielkim zainteresowaniem podjęły pracę z pomocami, rodzice z nie mniejszą chęcią towarzyszyli swoim pociechom. Był to również czas obserwacji i bardzo dobrych rozmów.”

 

„W listopadzie odbyły się warsztaty kiszenia kapusty, podczas, których przygotowaliśmy składniki a następnie ukisiliśmy „beczkę kapusty”. Każdy uczestnik warsztatów mógł nie tylko poznać przepis i sposób kiszenia kapusty ale również samodzielnie swoimi stopami poczuć jak dawniej kisiło się kapustę. Na koniec kapusta została przełożona do słoików, z którymi uczestnicy pojechali do domu.”




„W warsztatach dotyczących historii pisma wzięło udział dziesięcioro dzieci. Zajęcia oparłyśmy na lekcji kosmicznej o alfabecie pt. "O wole i domu". Podzieliłyśmy je na dwie części. W pierwszej opowiedziałyśmy dzieciom historię powstania pisma, w drugiej oddałyśmy w ich ręce siedem stanowisk: malowanie węglem na ścianie jaskini, malowanie kredą wiadomości na kamieniach, pismo klinowe odbijane w glinie, hieroglify, alfabet łaciński i rycie napisów w kamieniu, kaligrafia piórem gęsim i stalówkowym, niewidzialne pismo. Wszystko w atmosferze półmroku, przy małych lampkach i świecach oraz średniowiecznych chorałach.”




„W warsztatach - Wielka lekcja kosmiczna i małe laboratorium brali udział uczniowie z klas 1 - 6. W pierwszej części warsztatów przeżywaliśmy opowieść o tym Jak Ktoś bez rąk i nóg mógł stworzyć Wszechświat rządzący się tak doskonałymi prawami. Po jej zakończeniu w trakcie "małego laboratorium" uczniowie  przeprowadzali dwa doświadczenia - Zegar jodowy oraz Różnobarwne antocyjany.

Oba doświadczenia wykorzystywały proste odczynniki dostępne w sklepie i aptece

(jodyna, witamina C, woda utleniona, skrobia i czerwona kapusta). Dzieci pracowały w parach lub 3-osobowych grupach. Wykonywały samodzielnie doświadczenia korzystając z wcześniej przygotowanych instrukcji. Używały prostego sprzętu laboratoryjnego - probówki, zlewki, moździerz. Wszyscy wykazywali duże zainteresowanie i chcieli zostać i robić swoje własne eksperymenty. „




„Warsztaty dla dzieci z Edukacji Domowej na temat DNA odbyły się w szkole podstawowej w Przyłękowie. Zajęcia rozpoczęliśmy obejrzeniem krótkiego filmu na temat budowy i podstawowych funkcji tej cząsteczki, następnie każdy z uczestników zamienił się w naukowca, próbującego wyizolować DNA z różnych komórek. Wbrew pozorom, nie jest to trudne i nie wymaga użycia specjalistycznego sprzętu. Dzieci samodzielnie izolowały DNA z groszku zielonego lub brokułu oraz …. swoje własne DNA (z komórek zawartych w ślinie). Dzieci pracowały bardzo rzetelnie, a widok DNA w probówce dał im sporo satysfakcji.”

 
tel.: +48 33 862 30 38     e-mail: biurousawickich@gmail.com design: Kajetan Mastela