dodano: 23.08.2017, 15:24

Warsztaty naszych nauczycieli dla ED - podsumowanie

Ogłoszenia pozostałe:

DSC_8276.jpegW roku szkolnym 2016/17 odbyło się około trzydziestu warsztatów prowadzonych dla uczniów ED przez naszych nauczycieli w ramach wolontariatu. Oto krótkie refleksje - podsumowania z tych wydarzeń. Mam nadzieję, że w tym roku szkolnym proponowane zajęcia będą się cieszyły dużym zainteresowanie. Bardzo dziękuje wszystkim prowadzącym zajęcia za przeznaczony czas na przygotowanie i przeprowadzenie zajęć. Informacje o warsztatach na kolejny rok szkolny pojawią się na naszej stronie w pierwszym tygodniu października 2017.
 
Pozdrawiamy
Ola i Marcin Sawiccy
 
 

Świąteczna bombka metodą decoupage

W śnieżny, grudniowy wieczór w Dobrodaju odbyły się warsztaty świąteczne. Grupka dzieci i dorosłych w miłej atmosferze tworzyła przepiękne bombki. Wszyscy byliśmy pochłonięci malowaniem, przyklejaniem serwetek i ozdabianiem naszych prac. Wspólnie słuchaliśmy kolęd, pastorałek i piosenek o zimie, a w powietrzu unosił się zapach pierniczków i soczystych mandarynek. Nawet nie zauważyliśmy kiedy minęły te 4 godziny wspólnej zabawy! Każde dziecko zapakowało swoje bombki i z dumą zabrało ze sobą do domu. "To będzie prezent ode mnie pod choinkę dla mamy i taty" - powiedziała jedna z dziewczynek z uśmiechem.

Paulina Wawak

 

Warsztaty matematyczne

Pojawiły się zagadki logiczne, rachunkowe, rysunkowe oraz zadziwiające powierzchnie...

Zrobiliśmy rysunki w układzie współrzędnych oraz złamaliśmy kilka szyfrów.

Do tworzenia brył wykorzystaliśmy origami.

Magda Gach

 

Warsztaty "Bum Bum Rurkowe Szaleństwo" odbyły się 23 lutego br. Wzięło w nim udział 11 chętnych i muzykalnych dzieci. Atmosfera, jaką stworzyli otwarci na muzykę młodzi uczestnicy, sprzyjała dobrym relacjom i pozytywnemu nastawieniu:)  Na warsztatach poznaliśmy czym są Bum Bum Rurki, szukaliśmy różnych sposobów wydobywania dźwięków, tworzyliśmy melodie i własne rytmy na tym instrumentarium. Wykorzystywaliśmy również Bum Bum Rurki jako rekwizyt w ciekawych zabawach muzycznych i w licznych tańcach. Warsztaty pokazały jak wiele w dzieciach drzemie muzykalności i w jak łatwy sposób potrafią one wyrażać ją i tworzyć.  

Pozdrowienia!! 

Beata Biegun

 

Przygoda z językiem polskim

Podczas warsztatów uczniowie dokonali podziału alfabetu na samogłoski i spółgłoski, dzielili wyrazy na sylaby, głoski i litery. Z rozsypanek wyrazowych ułożyli ciekawe zdania.

Udało się również opowiedzieć (niektórzy nawet je zapisali ) interesujące opowiadania o różnej tematyce i zaskakujących akcjach.

Na zakończenie pojawiły się części mowy z którymi wszyscy doskonale sobie poradzili zaznaczając symbolem gramatycznym każdą z nich.

Bardzo dziękuję za obecność i do zobaczenia następnym razem.

Monika Majewska

 

Piechota zdrowiej, czołgiem bezpieczniej.

Podsumowanie:

Warsztaty przeprowadzone przeze mnie i o. Anioła 22 lutego były pierwszymi warsztatami, które prowadziliśmy. Trudno zatem podsumowywać porównując to innym podobnym wydarzeniem. Uczestniczyło w nich 11 zainteresowanych uczniów ED. Byli wśród nich zarówno tacy, którzy przyszli z ciekawości, o czym to będzie, jak i uczniowie, którzy rzeczywiście interesują się tą tematyką, co przekładało się na trudność zadawanych przez nich pytań. Warsztaty trwały 4,5 godziny i w tym czasie udało się przedstawić zaledwie połowę przygotowanego przez nas materiału. Widać jednak, że tematyka pojazdów pancernych budzi zainteresowanie nie tylko wśród pokolenia wychowanego na serialu „Czterej pancerni i pies”.

O. Ludwik

 

Warsztaty techniczne „Robot”

Podczas ostatnich zajęć technicznych mieliśmy dużą grupę uczestników, którzy z uśmiechem na twarzy przybyli na zajęcia. Na początek poznaliśmy się wszyscy poprzez różne ciekawy zabawy , które pomogły całej grupie zintegrować się. Następnie poznaliśmy rodzaje i przeznaczenie robotów jakie występują  na świecie, poznaliśmy rozwieź wiele ciekawostek na ich temat. W drugim etapie zajęć dzieci same zaczęły konstruować  własnego robota  z różnych niepotrzebnych materiałów.  Uczestnicy byli bardzo kreatywni i zaangażowani . Na koniec każdy zaprezentował swój model robota, powstały bardzo ciekawe a zarazem  różnorodne roboty. Dziękujemy  wszystkim dzieciom za wspólnie spędzony czas i za świetną zabawę.

Anita Cudzich

Katarzyna Wyród

 

W dniu 21.02.2017r. w szkole w Koszarawie Bystrej odbyły się warsztaty "Sposoby postępowania w sytuacjach kryzysowych". Uczniowie zarówno Ci starsi jak i młodsi mieli okazję zapoznać się z algorytmami postępowania w sytuacjach kryzysowych, dowiedzieć się, o co na pewno zapyta ratownik po przybyciu na miejsce zdarzenia oraz przede wszystkim praktycznie sprawdzić się w symulacji różnego typu zdarzeń kryzysowych. Uczestnicy wykazali się dużym zapałem do działania, ćwiczyli sprawnie i szybko, choć nie zabrakło również czasu na uśmiech czy żart. Poruszane były takie zagadnienia jak

- rozpoznanie i zabezpieczenie miejsca zdarzenia

- podejście do poszkodowanego i sprawdzenie jego stanu

- wezwanie pomocy

- postępowanie w przypadku urazów, krwotoku, wstrząsu, oparzeń, zadławień

- rozmowa z przybyłym na miejsce zdarzenia ratownikiem 

  • postępowanie w przypadku pożaru w budynku.

Paweł Maciejny

 

Warsztaty kulinarne

W  warsztatach kulinarnych uczestniczyła liczna gromadka dzieci, która z uwagą wysłuchała pogadanki na temat: Czy wiesz, co jesz ?  oraz  poznała  zasady zdrowego odżywiania. Podczas części praktycznej mali kucharze wykonali pierogi z serem i jabłkami. Dzieci samodzielnie wycinały w cieście kółka i lepiły różnymi technikami „ falbanki” na pierożkach. Sporo radości przyniosła dzieciom możliwość tworzenia nowych kształtów pierogów. Nawet pojawiły się pierogi  w kształcie serca i prostokąta.  Na koniec była degustacja pierożków i biszkopcikowy deser. 

Mirosława Tlałka

W lutym odbyły się warsztaty z fizyki, których tematem było  " Rozwiązywanie zadań rachunkowych z fizyki".

Podczas warsztatów uczniowie zapoznali się z prawami Kirchhoffa, Ohma i obliczali zadania z wykorzystaniem  tych praw.  Uczestnicy zajęć poznali metody łączenia szeregowego i  równoległego oporników  oraz obliczali opór zastępczy układu oporników. W warsztatach uczestniczyło 8 osób.

Ewa Lach

 

Na warsztat literacki zatytułowany "Popołudnie z Szymborską" przybyła sześcioro uczniów z gimnazjum i liceum. Spotkaliśmy się na początku grudnia, aby wspólnie zastanowić się, dlaczego tylko "niektórzy lubią poezję". Refleksje wynikające z lektury wybranych liryków Noblistki rozwinęły kompetencje uczniów w zakresie sensu tworzenia i odbioru poezji. 

 

Dziękuję uczestnikom spotkania za wspólne doświadczanie piękna poezji. 

Roman Zoń

 

Warsztat: Język angielski z pomocami Montessori dla dziecka i rodzica

 

Warsztat odbył się 24 lutego br. Uczestniczyło w nim 12 rodzin (miejsc zabrakło po 5 godzinach od zamieszczenia informacji na stronie:)), które zechciało piątkowe popołudnie poświęcić na pracę ze swoim dzieckiem na materiale montessori. Każdy miał okazję poznać pomoce, zaczerpnąć informacji jak z nimi pracować oraz jak przeprowadzić z dzieckiem lekcję trójstopniową. 

Bardzo dziękuję za zainteresowanie i mam nadzieję do zobaczenia niebawem:)

Sabina Bednarz

 

Średniowieczne miasto

W moich warsztatach brało udział 10 osób, od klienta. IV do I LO.Bractwo zróżnicowane wiekowo ale żywo reagowało na moje słowa Środki audiowizualne jak i mapy, atlasy i książki dotyczące omawianego tematu uzupełniały treść zajęć. Umówiliśmy się na ciąg dalszy. Pozdrawiam 

Marek Łopatka

 

Warsztaty ? Sama nie wiem jak ubrać to wszystko w słowa :)

W skrócie: udały się nieźle zważywszy na to, że pięcioro z zapisanych dzieci nie dotarło (choroby w ostatniej chwili, rozładowane akumulatory itp.). Ostatecznie było pięcioro dzieci (z czego troje moich własnych) a warsztaty były krótsze, bo uczestnicy się spóźnili oraz wyszli wcześniej. Na szczęście dzieciaki pracowały chętnie i w sumie wszyscy się dobrze bawiliśmy.

Co zrobiliśmy: kilka zabaw integracyjnych na powitanie, gra w głuchy telefon, wspólnie wymyślaliśmy historie wykorzystując w nich wylosowane obrazki (coś jak "Story cubes"). Potem dzieci w parach musiały wymyślić, zapisać i zilustrować przygodę małego chłopca, której początek dostały ode mnie. Zakończyliśmy wspólną herbatką poetycką (siedzieliśmy przy stole z herbatą, smakołykami i czytaliśmy wiersze). Nie zdążyliśmy już zabaw z palindromami oraz tworzenia kartki z dzienniczka.

Jedno jest pewne: było to zupełnie nowe, ciekawe, stresujące a równocześnie satysfakcjonujące dla mnie doświadczenie. Moi synowie mówią, że było "fajnie".

Pozdrawiam

Magda Czabańska

 

„Wieczerzać z Jezusem czyli przy wspólnym stole z Panem”

Bardzo fajna kameralna grupa chłopaków. Zmotywowani pozytywnie, przyszli na warsztaty gdyż spodobał się im temat. Byli bardzo zaskoczeni tym co zastali i tym co robiliśmy. Celem moim było im pokazać, że Jezus spożywa Paschę z uczniami. Poznawaliśmy wspólnie czym jest opowieść pesachowa. W związku z tym na naszym stole pojawiły się potrawy których zadaniem jest opowiedzieć całą historię wyjścia z Egiptu. Były mące,  sok z winogron, chrzan, rzodkiewki, sałata, słodka mieszanka owoców, gotowane jajko i fragment pieczonego mięsa. Próbowaliśmy przy tym przeczytac cześć Hagady. Dla mnie przede wszystkim było ciekawym to jak można jedzeniem opowiadać o Exodusie. Na koniec jeszcze zajrzeliśmy do tekstów biblijnych o Passze Jezusa. No oczywiście usiedliśmy na kocach na podłodze przy niskim stole z przedszkola ;). Ja poprzynosiłem produkty a ich zadaniem min. było przygotowanie stołu.

 

Chłopcy byli bardzo zadowoleni po warsztatach. Wypowiadali się pozytywnie. Niektórzy z nich poznali smak chrzanu czy macy. Rodzice też byli miło bardzo zaskoczeni. 

Marcin Michulec

 

 

Przygotowania I Komunii Św.

Lepieniem krzyży z gliny i struganiem w drewnie zakończyliśmy tegoroczne przygotowania do I Komunii Św. Dziękuję za wielkie zaangażowanie rodziców i wiele dobra, jakiego

nawzajem wszyscy doświadczyliśmy! W przygotowaniach brało udział ponad 50 rodzin.

Ola Sawicka

 

Podczas warsztatów "Wokół wieży Babel" uczestnicy mieli okazję porównać artystyczne wizje biblijnej budowli uwiecznione na obrazie Pietera Bruegla, w wierszu Wisławy Szymborskiej oraz w piosence zespołu Budka Suflera. Po przeczytaniu fragmentu Biblii uczestnicy tworzyli również własne interpretacje budowli i pełnionych przez nią funkcji. Powstała Wieża-Hotel, Wieża obronna, a nawet Wieża-Centrum Handlowe. Toczyła się zawzięta dyskusja na temat niezbędnych elementów komunikacji oraz poszukiwania współczesnej wieży Babel, miejsca, w którym ludzie z całego świata mogą się spotkać i porozmawiać. Po burzy mózgów uzgodniono, że takim "miejscem" jest obecnie internet. Uczestnicy warsztatów popisali się znakomitą znajomością języka angielskiego pracując z wierszem polskiej noblistki w wersji angielskiej. Dyskusje były burzliwe, padło wiele trafnych spostrzeżeń i nowatorskich pomysłów. 

Pozdrawiam serdecznie

Agnieszka Barcik

 

Warsztat: „Język angielski z pomocami Montessori dla dziecka i rodzica”

Warsztat odbył się 24 lutego br. Uczestniczyło w nim 12 rodzin (miejsc zabrakło po 5 godzinach od zamieszczenia informacji na stronie:)), które zechciało piątkowe popołudnie poświęcić na pracę ze swoim dzieckiem na materiale montessori. Każdy miał okazję poznać pomoce, zaczerpnąć informacji jak z nimi pracować oraz jak przeprowadzić z dzieckiem lekcję trójstopniową. 

Bardzo dziękuję za zainteresowanie i mam nadzieję do zobaczenia niebawem:)

Sabina

 

Poniedziałki wcale nie są takie złe!

Nasz rowerowo-warsztatowy poniedziałek, był gorący i słoneczny, dobrze, że głowy cały czas chroniły nam kaski. Pumptruck został oswojony,  a "Cygankę" - jedną z bielskich ścieżek rowerowych, przyjechaliśmy z klasą. Było trochę wywrotek, dużo zmęczenia i jeszcze więcej satysfakcji ;-) 

Karolina

 

„*enowacja"

 Jest upalne, wiosenne popołudnie.

Na renowację czeka biurko i dwie chętne osoby - Mama i syn, którzy chcą dowiedzieć się, jak się to robi :-).

Biurko jest ciężkie i stoi na drugim piętrze w przyłękowskiej szkole.

Sala gimnastyczna znajduje się 32 schody niżej...

Po krótkich opowieściach o gatunkach drzew,rodzajach drewna i tego jak należy wykonać kolejne czynności restauracyjne przystępujemy do rzeczy.

Dominik jest bardzo bystrym chłopakiem i szybko wybawia mnie z opresji.

Proponuje, aby odnowić ławeczkę gimnastyczną z... 1969 roku :-), na której siedzimy.

Zaczynamy działać.

W ruch idą dwie szlifierki i gąbki o różnej ziarnistości papieru ściernego.

Przez długich 90 minut ławka pozbawiała nas sił, a my pozbawialiśmy ją kolejnych warstw brudu, lakieru, suchych, odstających drzazg.

Zamiatamy śmieci. Oblepiają nas zeszlifowane drobinki drewna.

Jeszcze tylko mycie ławki na mokro i... udajemy się na chwilę odpoczynku.

Siedzimy, nawadniamy się, uzupełniamy rezerwy kaloryczne, które straciliśmy podczas szlifowania i bardzo miło rozmawiamy.

O kolekcjach: szalików, kamieni i ich poszukiwaniach.

I o życiu.

Czas na najprzyjemniejszą, ale i najkrócej trwającą część całego przedsięwzięcia czyli malowanie.

Po 10 minutach cel został osiągnięty :-).

Potrzebne są jeszcze 24 godziny na całkowite wyschnięcie farby.

W ruch idzie rozpuszczalnik i szmatka.

 

Mam nadzieję, że Dominikowi przydadzą się nabyte umiejętności nie tylko podczas odnawiania mebelków dla młodszych braci, ale kiedyś w przyszłości, np. gdy będzie chciał odnowić regał na następną kolekcję :-).

 

P.S. I że Pani Zuzi spodoba się odnowiona ławeczka ;-)

Agnieszka Gardas

 

Podsumowanie warsztatów komputerowych "Programowanie w Scratchu"

Udało nam się stworzyć kilka całkiem oryginalnych programików w temacie "Wiosna na łące". Kreatywność dzieciaków przekroczyła moje skromne oczekiwania, więc nie było ani łąki ani wiosny za to latały dziwne obiekty latające, baletnice wirowały w dzikim tańcu błyskawicznie zmieniając kostiumy, a najprawdziwsze smoki ziajały ogniem wydając dzikie odgłosy. 

Udało nam się napisać też prostą grę komputerową ,w której w jak najkrótszym czasie należy przejść labirynt, nie dotykając ścianek. 

 

To tyle z podsumowania.

Myślę że się dzieciakom spodobało i fajnie byłoby pociągnąć takie warsztaty, czy w jakieś innej formie "programowanie", w przyszłym roku. Jest taki program edukacyjny "Koduj z klasą" przeznaczony dla podstawówki i gimnazjum do nauki programowania w Scratchu i Phytonie.

 

Pozdrawiam serdecznie,

Ewelina Mazur

 

 

„Średniowieczna katedra”

W czasie czterech godzin pracy odtwarzaliśmy proces tworzenia katedry, wspólnie z naszymi średniowiecznymi przodkami, decydowaliśmy dlaczego budować katedrę, gdzie i za co. Szukaliśmy miejsca, przygotowywaliśmy fundamenty. Organizowaliśmy pracowników i nieustająco finanse. Przy okazji każdy stworzył sobie książkę z podstawowymi pojęciami związanymi z gotyckimi katedrami. Pracowaliśmy w grupie siedmiorga gimnazjalistów.

tel.: +48 33 862 30 38     e-mail: biurousawickich@gmail.com design: Kajetan Mastela